Van Aboriginee land, naar Maori land: Nieuw Zeeland!

5 december 2014 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Lieve allemaal,

Afgelopen keer hebben jullie kunnen lezen hoe het verging toen Steef aan het meerijzen was. Dit is wat er hier gebeurde. Vandaag was een gekke dag. Stefan gaat naar huis. terug naar nederland. terug naar onze plek. hij vertrekt heel vroeg.  om 4.00 gaat de wekker al. snel zal de taxi klaar staan om hem mee te nemen naar het vliegveld. Ik blijf daarentegen hier in deze wereldstad. Ik ruim de laatste dingen op uit de kamer en check uit. beter om de knop om te zetten vanaf een ander hostel op een andere plek met nieuwe mensen. zodra ik uitgechecked ben mag ik nog wel gebruik maken van een computer om even een backup te maken van de meest recente fotos. daarmee zie ik afgelopen maand van begin tot eind voorbij komen. wat een toptijd. en wat ben ik blij dat we daar een deel samen van hebben kunnen genieten. alle spullen zijn weer bij elkaar gepakt en ik ga op zoek naar bondi beach!

Leuke dagen gehad hier met Caz, Audrey en Nicolle die ik al binnen 5 minuten ontmoet had. Wijntjes en toastjes op het dakterras. Tapas met uitzicht op zee. Lekker bakken op het strand en vooral veel gezelligheid. Ook een reunie gehad met Felicity en Maria (van de witsundays cruise). we hoorden dat de crew goed aangekomen was in Sydney om Eureka II klaar te maken als wedstrijdboot. Ze doen mee in de races rondom Sydney.

4.30 uur ging de wekker. gelukkig had Ik de dag ervoor alles al klaargezet. 5.00 uur zou de taxi voor de deur staan. en dat deed hij keurig. aan boord een belg waarmee ik mijn nederlands weer even kon oefenen. was veel te vroeg op het vliegveld maar dat maakte niet uit. moest mijn spullen nog sorteren, spullen inchecken, ontbijten en er was tijd om even te skypen met thuis. daarna richting de gate waar mijn vlucht vertraging had. het was heel druk en een beetje chaos daar, maar heb gewoon gewacht tot de zaal leger werd en toen kon ik meteen boarden. lekker filmpje gekeken en mooie vlucht gehad met een spuug lelijke landing. en daar was ik dan. van aboriginee land naar maori land: nieuw zeeland!

de check duurde best lang. alles kwam er goed doorheen maar moest mijn tentje (die wonderbaarlijk genoeg nog leeft) apart laten checken omringd door dubbel zoveel aziaten als in australie, die totaal niet doorliepen, behalve als dat voor je voeten was. heel irritant. een half uur later kon ik mijn tent ophalen bij een luikje. in de tussentijd kon ik snel even een simkaart aanschaffen. toch weer Vodafone aangezien dat hier een van de grootste providers is. iets wat in australie totaal niet het geval is. perfect getimed, want kon meteen door om het tentje op te halen. uiteraard niet opgevouwen, dus daar ga je dan. lekken vouwen midden in de arrival hal...

tijdens het wachten voor immigration had ik een magazine gescoord waarin heel wat slimme tips over telefoon providers, bezienswaardigheden en vervoer naar de stad stond. magazine was uit voor ik aan de beurt was, dus een lange rij. Airport express zou elke 10 minuten vertrekken en een van de goedkoopste opties. het was een busritje van 30 minuten. je kon ook wat request stops opgeven waar hij dan ook zou stoppen. de buschauffeur deed een praatje alsof hij de captain van een vliegtuig is. we werden hartelijk welkom geheetten. hij vertelde dat het zijn eerste dag weer was sinds lange tijd en dat hij normaal een gps heeft maar nu niet. dus dat hij het uit zijn hoofd moest doen dus dat het hopelijk wel in orde zou komen. de buitentemperatuur vertelde hij dan weer niet. maar die wist ik al, dan was zo'n 16 graden. gelukkig had ik in de ochtend een trui aangedaan. dan gold helaas niet voor mijn iets wat koude korte broek. zal ik een lange broek aan doen? nee ik bikkel wel even door...

na een wandeling (ja ik was per ongeluk een halte te vroeg uitgestapt) kwam ik aan bij het hostel waar Ik op de kamer zat bij 2 andere meisjes. 1 was heel aardig en de ander ook wel, maar toch ook een beetje vreemd. Ik ging die dag de stad in om even wat spullen te regelen. wat warmere kleding aanschaffen etc. minstens een jas. die achteraf gezien mijn beste aanschaf geweest is tot nu toe. het meisje wilde wel met mij mee gaan. ok. prima. maar ze zei niet zoveel verder. dus weet nu niet of ze nou blij was of niet. maar goed. alles was gefixed. nu nog uitzoeken hoe ik ging reizen. rideshares? kiwi bus? naked bus? stray bus? eigen auto huren? dat laatste had mijn voorkeur al een tijd. maar dan wel met iemand samen voor de gezelligheid en het delen van de kosten. maar die mensen zijn er gewoon niet te vinden! iedereen werkt, heeft te weinig tijd om te reizen of gaan met de bus.

in de ochtend werd ik wakker door geklop op de deur. het was de dame van de receptie. ben jij Ahilya? ehm ja? ok. dan moet je van kamer wisselen. O ja? Ja. hebben ze je dat niet verteld gisteravond? ehm nee. o sorry. maar je moet toch wisselen. en uitchecktijd was 10 min geleden al dus dat is lekker wakker worden. zeker als je niet meteen door kunt naar je nieuwe kamer. dus eerst alle spullen weer inpakken en installeren in de bagageruimte. pas vanaf 2 uur kon ik inchecken voor de nieuwe kamer. handig. maar goed, dan maar even de stad in meer info te zoeken over de bussen ook al wilde ik nog steeds liever een auto huren. zal Ik het toch alleen doen? liever niet aangezien je dan steeds op zoek moet naar mensen om mee te nemen. als Ik dan toch met een bus ging dan zou in gaan voor de stray bus. ze hadden een goede aanbieding en gaan toch net even wat meer plaatsen bezoeken dan de kiwi bus. de bus werkt als volgt: stap aan boord en dan kun je mee op de vaste route. je kunt uitstappen bij 1 van de haltes. daar moet je dan opzoek naar een slaapplaats. kunnen zij je bij helpen. en vanaf daar kun je dan uitvogelen hoe je alles wil gaan doen. je kunt zo lang blijven als je wil en hebt een tijdschema wanneer de bussen weer langskomen. dus als je dan bij de halte bent kun je weer mee naar een andere halte. nou goed. werd er enthousiast van maar stond er nog niet helemaal achter dus boek nog niets en zet nieuwe kansen op de 2e checkin in het hostel. besloot een extra nacht te boeken. Kwam binnen in de kamer en daar was een meisje. we raakte meteen al aan de praat als een blij kippenhokje. en ze kwam toevallig ook uit nederland en was heel gezellig meteen. ze vertelde haar verhaal. ook zij (selinde) was aangekomen in nieuw zeeland. ze zou 1.5 maand in nz rondreizen en daarna doorgaan naar australie. dus er doen hetzelfde rondje maar andersom. en ze had een auto gehuurd maar vond het toch wel een beetje spannend in haar eentje. wat? is hier nu serieus een gezellig iemand die een auto gehuurd heeft en lang genoeg de tijd heeft om rond te reizen mét hetzelfde begin en eindpunt? waahhhhhh, hier werd ik pas enthousiast van! we waren beiden zo blij dat ik haar bijna plat wilde knuffelen. maar dat is een beetje gek als je mekaar net 10 minuten kent. dan maar heel veel highfiven en twee glimlachen die niet breder konden. ze vertrok de volgende dag al. shit... had Ik net een nacht bijgeboekt... we spraken er even over en kwamen tot de conclusie. als ik nog die nacht kan annuleren ga Ik met je mee. en dan kon! dames en heren, mijn nz travel buddy: Selinde. :)

voor die avond had ik mij via een app ingeschreven voor een couchsurfing borrel die blijkbaar elke week plaatsvindt. de situatie was nu totaal anders. maar ach wat kan het kwijt om nieuwe mensen te ontmoeten. de 2 meiden uit de 1e kamer wilden wel mee. selinde ook en baylee die ik in australie ontmoet had in alice springs, die kwam ook gezellig langs aangezien zij nu ook in NZ was aangekomen. 1 gratis drankje en eten gratis. plus een goede manier om kennis te maken met nieuwe mensen (ja, het netwerken zit er nog steeds in korte louise en baas b) en nieuwe manieren uit te vogelen om te reizen door nieuw zeeland. de borrel was in een bar die echt alleen nog bezet was door couchsurfers and co. Ik had een opkomst van 10 mensen verwacht ofzo, maar het waren er uiteindelijk toch wel iets van 30 geworden ofzo. de mensen waren allemaal zo ontzettend open, gezellig en blij. iedereen sprak en had lol met elkaar met ieder zijn of haar eigen verhaal. mensen uit mexico, canada, duitsland (natuurlijk), nederland, Argentinië en nog veel meer. sommigen waren hosts, sommigen couchsurfers, backpackers, mensen ontmoet die LOPEND vanaf het noordelijkste puntje van nz tot aan het zuidelijkste puntje gaan wandelen over beide eilanden. (iets voor jou harm?) we hoorden ook over het hostel Base dat in nz groot en goed schijnt te zijn. de reacties van mensen is ook grappig als ze horen dat selinde en ik mekaar net 2 uur kennen en we in 10 min besloten hebben om met mekaar op pad gaan. best een gewaagde keuze als je toch 24/45 op mekaars lip zit en mekaar eigenlijk niet kent. nou goed. het was een geslaagde avond en de knop ging weer om. morgen vertrekken we beiden zoals we het liefst willen door dit prachtige land. BLijheid!!

nieuw zeeland. ok. wat weet ik hierover?  nou. 2 woorden: helemaal niks. logischerwijze door het land heen rijden is er ook niet echt bij, zoals in australie wel kon. Beiden eilanden zijn langwerpig en smal van vorm. bezienswaardigheden zijn links, midden en rechts van de eilanden van boven naar beneden. dus dat gaat kris kras crossen worden.

eerst maar eens op naar cape range. Het noordelijkste puntje van nz. als we er bijna zijn zien we een backpacker langs de weg die duidelijk al een tijd aan het lopen is en opweg naar cape range is. we besluiten te stoppen en hem een lift te geven het laatste stuk. hij is opweg naar het noordelijkste puntje om vanaf daar een wandeltocht naar het zuiden van het eiland te maken. 4 maanden lopen staat er voor hem op de planning. en dat met een backpack op zijn rug die 28 kilo weegt incl eten voor een week. liever hij dan wij. het startpunt van de route is bij cape range waar hij meer mensen hoopt te ontmoeten om samen mee te lopen. tot die tijd zit hij met ons opgescheept, maar ik geloof dat hij al blij was met elk gezelschap. hij was in elk geval ook goed gezelschap vol verhalen, dus hij liep gezellig mee naar de vuurtoren om te genieten van het uitzicht. De plek waar de pacific ocean en de tasmaanse zee bij elkaar komen. links zie je helder zeegroen water en rechts oceaanblauw water. deze twee komen samen. Je ziet de scheiding heel apart als een lijn lopen met her en der een draaikolk. Het is een heilige plek voor de maori. ze zeggen dat het staat voor de samenkomst van man en vrouw. De draaikolk staat voor samensmelting en voortplanting. de hitch hiker vroeg nog of we een dag met hem mee gingen wandelen. maar nee. hier scheiden onze wegen. de wandelaar wacht nog op lotgenoten en wij reizen verder. met de auto. joeeeee!

we wilden heel graag sandboarden. maar dachten dat in een andere plaats te doen op de terug weg richting auckland. maaarrrr dat ging iets anders. genaamd het sandboarding drama. we reizen hier zonder GPS of al te beste kaart, dus dat brengt je soms nog eens ergens... de een was compleet met huur van board maar die reden we voorbij, want er was later nog 'een veel betere'. de tweede vonden we nooit. en de derde en laatste optie zaten we door een ietwat ongunstig geplaatst logo op de kaart, uren richting het zuiden te rijden, maar aan de verkeerde zijde van het water. awsome. hele pleuris eind weer terug om met de ferry over het water te gaan. gaan we nu weer het eind (langs de goede kant van het water) richting het zuiden rijden? ja. want sandboarden moeten en zullen we doen. komen we daar aan. plek gevonden. zandduinen in zicht. top! kom maar op met dat board.  ho. eerst een nummer bellen. hoi peter. hoi. o, jullie gaan niet meer vandaag omdat jullie uitgerekend vandaag eerder sluiten? ok nice. doei. 100x denkend: waren we maar meteen bij cape range gegaan. stomme sandboarden. kost je 1.5 dag van je leven, heel veel brandstof, zonder zand en zonder board. nou, we gaan wel verder met ons leven zonder sandboarden. ;)

met een beetje doorrijden kwamen we op een camping vlak voor Auckland terecht. we dachten even lekker te koken en rustig te eten. dat kook gedeelte klopte. rustig eten niet. want daar was ze. een hele magere dame van ergens rond de 50 in en strakke jeans. type: woonwagenkamp. volgens ons had ze flink wat drankjes op. ze bleeeeeeef maar kletsen vol enthousiasme. heel gezellig overigens. maar toch een beetje crazy. ze vloog midden in haar verhaar naar buiten om een zoon te halen. 'come over here and meet this lovely ladies from the netherlands. come and have a seat with them'. het arme jochie ging braaf zitten met een hoofd van: ok en nu? de dame vertelde dat ze een begrafenis gehad hadden die dag van een oma geloof ik. alle familie uit nieuw zeeland was daar naartoe gekomen. ze hadden mekaar al in geen tijden gezien dus stonden ze nu met de hele familie (geloof me die is groot) op de camping. na zoonlief moest ook dochterlief aanschuiven en zo kwamen er steeds meer familieleden aan tafel. 'Come and meet this girls! they are from the netherlands!' de een drukker dan de ander, sommigen een beetje gedronken en sommigen een beetje teveel en de kleinsten vol schaamte maar toch ook soort van gewenning in deze crazy gypsy family. selinde en ik zaten braaf in het midden met ons bordje eten het tafereel te aanschouwen. de dame vertelde ons over maori en leerde ons een woordje. als het eten lekker is dan is het 'Ka poi'. later kregen we ook nog een mini optreden van haar. we horen en zien het nog dagelijks in ons gedachten hoe ze zingt: o my god, look at that butt a.k.a. nicki minaj. het dansje erbij maakt het priceless. ze verteld dat het de favoriete clip is van haar zoon, die zich nog een stukje verder verstopt. er komt als laatst nog een nuchter meisje binnen die haar bezopen man op komt halen. Zij was als 1 van de weinigen nuchter van de hele familie en afkomstig uit Christchurch. Ze was super vriendelijk en vertelde een hoop. Ze nodigde ons zelfs nog uit in Christchurch zodat ze ons wel kon rondleiden door de stad. Christchurch is nogal apart namelijk omdat de stad zich weer aan het wederopbouwen is na een zware aardbeving. Nou of we bij ze langsgaan, dat denk ik niet, maar you never know :)

Nou, er valt nog heeeeel veel meer te vertellen aangezien Nieuw Zeeland hier net pas begonnen was en we nu al een maand verder zitten. Maar het deel hierna bestaat nog uit 1 lange lijst met steekwoorden, niet zo fijn om te lezen, dus die volgt later weer :)

Fijne sinterklaasviering allemaal!

xx

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marja van Meerwyk:
    5 december 2014
    Weer zo'n fijn verhaal dank daar voor,en ja wij vieren sinterklaas zal best leuk worden ??? Wewensen jou nog een heel fijne tijd enblijf genieten,!!!wij wachten weer op een nieuw verhaal, dikke kus van onsxxxx